Slayer a příběh skladby Angel Of Death

02.01.2023

Jak sadistický chirurg z 2. světové války inspiroval přelomovou thrashovou klasiku Slayer z roku 1986

Bezesporu mezi metalovými fans najdeme nemálo těch, kteří budou (a jistě právem) tvrdit, že album Slayer z roku 1986, nesoucí název Reign In Blood, je tím nejlepším thrashovým albem, jaké kdy vzniklo. Stejně tak, docela oprávněné bude tvrzení, že jeho úvodní skladba Angel Of Death je nejlepší thrashovou písní, která kdy byla napsána. K tématu té nejlepší thrashové desky či skladby, se ještě brzy vrátíme, nicméně dnes se podíváme na tento konkrétní song, protože i kdyby tou nejlepší thrashovou skladbou nakonec nebyl, mezi špičku patří určitě. 

Ledově přímý pohled na schopnost lidstva generovat nepředstavitelnou krutost rozdělený do čtyř minut a 51 sekund zla. To byl záměr kapely z LA. Výsledná skladba z nich udělala jednu z nejznámějších kapel své éry.

Slayer upozornili na svůj potenciál už svým druhým albem, Hell Awaits z roku 1985. Nahrávkou, která mísila regulovaný satanismus s láskou k hororovým filmům. Jen si vezměme skladby jako At Dawn They Sleep, Necrophiliac a nebo titulku samotnou. Navíc se třemi ze sedmi písní, které trvají více než šest minut, byla tato deska ve srovnání s tím, co přišlo později pozitivně pokroková.

Když Slayer začali psát pokračování Hell Awaits, věděli, že mají potenciál naservírovat thrash metalovému světu ještě něco mnohem lepšího. "Všichni ostatní dělali něco pomalého," řekl zpěvák a baskytarista Tom Araya časopisu Metal Hammer v roce 2012. "Kerry a Jeff se rozhodli, že nechtějí dělat pomalou desku, ale že chtějí rychlé album. Tehdy jsme ale vůbec nepočítali s tím, jak moc bude rychlé..."

Potřeba rychlosti nebyla jediná věc, která se u Slayer změnila. Po nahrání Hell Awaits kapela odešla od svého původního labelu, undergroundové pevnosti Metal Blade, k průkopnické hip hopové velmoci Def Jam. Tedy vydavatelství, které mělo své kmenové interprety jako LL Cool J a spratkovité rappery Beastie Boys. To vypadalo jako skutečně prazvláštní volba od party zamračených dlouhovlasých týpků.

Šéf Def Jam Rick Rubin byl přesto, že vydával muziku jakou vydával, metalový fanoušek ze staré školy, který v projevu Slayer viděl něco, co zapadalo do protikladného étosu jeho labelu, a udělal z nich svou první ne hip-hopovou signaturu. "Poprvé jsem se s nimi setkal na jejich show v The Ritz v NYC [v září 1985]," řekl Rick Metal Hammer v roce 2012. "Před show jsem o nich vůbec nic nevěděl, jenže... Vyrazili mi dech."

Rubinova vize nového alba se shodovala s vizí kapely. Všechno vyvařit až na kost, zbavit písně nepotřebného dozvuku a prezentovat je s chladnou, chirurgickou přesností. Kerry King vzpomíná: "Rubin opravdu vyčistil náš zvuk, což drasticky změnilo to, jak jsme do té doby zněli a jak nás lidé vnímali. Předtím jsme byli rádi, že zníme jako Venom nebo Mercyful Fate. Reverb byla první věc, kterou Rubin vyhodil... Když jsme pak slyšeli mix, řekli jsme si: "Sakra, proč nás to nenapadlo dřív?"

Tento přístup rozhodně vyhovoval Jeffu ​​Hannemanovi. Kytarista, jehož otec sloužil ve druhé světové válce a vrátil se s medailemi, které sesbíral od mrtvých německých vojáků, si nedávno před vznikem alba sehnal několik knih o doktoru Josefu Mengelem, nacistickém chirurgovi, který prováděl hrubé a sadistické experimenty na židovských a romských vězních v koncentračním táboře Osvětim v letech 1943 až 1945. Mengele si pro své nelidské činy vysloužil přezdívku 'Anděl smrti'.

Mengeleho zvěrstva se tak stala inspiraci pro novou píseň, kterou Hanneman zrovna začal psát. Jeff použil klinicky přesné převyprávění hrůz Osvětimi na plochu ječících kytar, která zněla jako oživený groteskní obraz Hieronyma Bosche. "Auschwitz, the meaning of pain/The way that I want you to die," začíná píseň, než se rozproudí živě groteskní obraznost: "Pumped with fluid, inside your brain/Pressure in your skull begins pushing through your eyes." Hanneman nemusel dlouho hledat pro svou novou skladbu název. nabízel se sám - Angel Of Death"Když Jeff přinesl píseň, řekli jsme si, 'Wow, drsné - tohle byl ten chlap, který dělal všechny ty šílené věci'," řekl Tom Araya Metal Hammer.

Hanneman vždy trval na tom, že Mengeleho činy v žádném případě neoslavuje, pouze je převypráví. "Angel Of Death je jako lekce historie," řekl Guardianu v roce 1987. "Hodně jsem četl o Třetí říši a naprosto mě fascinovala extrémnost toho všeho. Způsob, jakým Hitler dokázal zhypnotizovat národ. a dělat, co chtěl. Stejně tak i souvislosti, kdy se Mengele mohl vyvinout z doktora v psychopatického řezníka." 

To že něco převyprávíte, případně se tím necháte inspirovat, skutečně neznamená, že s daným tématem souzníte, či jej velebíte. K tomu se ale ještě dostaneme.

Slayer - Jeff Hanneman, Dave Lombardo, Kerry King, Tom Araya
Slayer - Jeff Hanneman, Dave Lombardo, Kerry King, Tom Araya

Kapela vstoupila do Hit City Studio v Los Angeles v lednu 1986, aby nahráli album Reign In Blood. Rick Rubin byl u nahrávání přítomen, stejně jako inženýr Andy Wallace, který dal Angel Of Death ostří jako skalpel. Začalo se nahrávat pozdě večer a pokračovalo až do ranních hodin. "Půlnoc až tři ráno byla nejlepší doba na vykouzlení toho nejhoršího," řekl bubeník Dave Lombardo Metal Hammer v roce 2018.

Samotný Angel Of Death byl nahrán rychle. V tomto případě zejména díky dobře sehrané kapele, než nějakých nedovolených stimulantů. ("Ještě jsem v té době nepil," řekl King Metal Hammer). Píseň samotná začala rozostřením kytar, než Tom Araya spustil všemocný výkřik, který zachytil čirou hrůzu tohoto tématu.

"Jeff měl představu: 'Potřebujeme tady něco na začátku. Zařvi'," vzpomínal Araya pro Metal Hammer. "Jak mám zařvat?" Nedokázal mi to pořádně vysvětlit, tak říkám "OK..." a zařval jsem. Když jsme to pak poslouchali, řekl jsem: 'Fajn, už vím, co mám dělat, pojďme to udělat znovu.' Udělali jsme to ještě párkrát, celkem třikrát nebo čtyřikrát, ale shodli jsme se, že už s druhým pokusem jsme dostali přesně to, co jsme chtěli."

Reign In Blood je rychlé album, které končí už za pouhých 28 minut a 55 sekund. Tom Araya přemýšlel, jestli je to dost dlouhé. "Celé album, jak zní smlouvy běžně, představuje minimálně 45 minut hudby. Zeptal jsem se Ricka, jestli je to v pořádku. Jeho jediná odpověď byla: 'Je to 10 písní, které tvoří album. Jsou tam verše, sóla a sbory." Neměl s tím problém, což bylo fajn."

Rubin tedy byl s Reign In Blood v pohodě, ale distributor Def Jam, Columbia Records, rozhodně ne. Prezident vydavatelství Walter Yetnikoff - který byl Žid - proti Angel Of Death rozhodně protestoval. Považoval píseň za antisemitskou a odmítl album vydat, pokud nebude skladba stažena.

"V tu chvíli jsem o světě nevěděl ani hovno," řekl Kerry King. "Myslel jsem si, 'To je ta nejsměšnější věc, jakou jsem kdy slyšel.'" Reakce Toma Arayi byla ještě výstižnější: "'Fuuuuck...'"

Výzva, které Slayer čelili, byla naprosto jasně daná: odstranit Angel Of Death z alba, nebo Reign In Blood nevyjde. "Nikdy, nikdy jsme nepočítali s tím, že bychom to skutečně měli udělat," řekl Araya Metal Hammer. "Cítili jsme, že jsme neudělali nic špatného. Řekli: 'Vyjměte tu píseň z alba.' Rick řekl: "Ne." A šel a našel někoho jiného, ​​kdo byl ochoten album distribuovat v podobě, v jaké bylo."

Slayer
Slayer

Tím "někým jiným" byl Geffen, rychle se rozvíjející label, který před několika lety založil malý kouzelník hudebního průmyslu David Geffen. Pro Geffena - stejně jako Ricka Rubina, židovského původu - kontroverze fungovala ve prospěch kapely. I když vydavatelství nakonec na album neumístilo své logo. Pro jistotu.

Reign In Blood , vyšlo v říjnu 1986, přímo uprostřed 12měsíčního období, které přineslo přelomová alba každé kapely z nově pojmenovaných thrashových Big Four. Album po svém vydání také prorazilo v Billboard Top 100. To byl skutečný úspěch pro tak extrémní kapelu, jako byli Slayer.

Přesto povyk okolo Angel Of Death neutichal. A to ani v Německu - zemi, která je stále citlivá na svou nedávnou minulost.

Obvinění, že Slayer podporovali Mengeleho činy, nebo byli neonacisty, viselo ve vzduchu ještě dlouho po vydání alba. Kontroverze ale nakonec časem přeci jen nakonec utichly. Angel Of Death se nestal jen vrcholem kariéry Slayer, ale zlatým standardem thrashe 80. let.

K obvinění z údajné propagace fašismu se před lety znovu vyjádřil Kerry King takto: "Jo, Slayer jsou nacisté, fašisté, komunisté - všechny ty sračky. A samozřejmě jsme za to dostali největší nářez v Německu. Vždycky jsem říkal: "Přečti si text a řekni mi, co je na něm urážlivého. Můžeš to pochopit jako dokument, nebo máš pocit, že Slayer káže a velebí zasranou druhou světovou válku?" Lidé tuto myšlenku nosí v hlavě - zvláště v Evropě - a nikdy jim to nerozmluvíte."

V brzké době se společně koukeme na album "Reign In Blood" ze roku 1986 ze kterého skladba "Angel Of Death" pochází.

Vytvořte si webové stránky zdarma!