METAL TOP 100 024/100 Deep Purple – Machine Head
METAL TOP 100
024/100 Deep Purple – Machine Head
Warner 1972
Když na sklonku roku 1971 vyrazili Deep Purple do švýcarského města Montreux, trochu si orazit po dvou letech koncertních štací, ještě netušili, jak hluboko se tento pobyt zapíše do jejich historie.
Po ukončení odpočinku se kapela vrhla 6. prosince 1971 na třítýdenní nahrávací session alba "Machine Head" do rezidence Pavillion, ze které postupně přešla do Grand Hotelu Montreux, vybaveném zařízením mobilního nahrávacího studia Rolling Stones. Původně se však nahrávání desky mělo odehrát na jiné adrese…
4. prosince koncertoval Frank Zappa ve slavném Casino de Montreux, kde se od roku 1967 koná neméně slavný Montreux Jazz Festival. V této budově chtěli původně své album nahrávat i Deep Purple. K nahrávání měli vypilovanou i pecku Never Before, která měla být nosným hitem alba. To by však v již zmíněný den nesměl Casino náhodně odpálenou světlicí spálit na popel a prach jeden z návštěvníků koncertu.
Tento incident, konkrétně dým valící se nad Ženevským jezerem, dal vzniknout nové skladbě, která se na albu objevila a která je dodnes jedním z největších klenotů rockové historie "Smoke On The Water". "
But some stupid with a flare gun, burned the place to the ground".
Detailem na konec budiž fakt, že oním nechtěným žhářem, ve textu skladby označeným jako pitomec se světlicí, byl Zdeněk Špička, Československý emigrant žijící v Ženevě.
Roger Glover o nejvetším hitu z desky Machine Head:
"Smoke on the Water byla komcipována, jako běžná píseň na albu. Nepovažovali jsme ji za nic speciálního, jen za skladbu na albu. Byla to však první skladba, kterou jsme nahráli po požáru. A byla jedinou, kterou jsme nahráli na jiném místě než všechno ostatní na albu. Požár nám vzal místo pro nahrávání, a nakonec jsme náhradní místo našli dva nebo tři dny poté, vlastně v jiném sálu ve městě Montreux. Je to také nádherné divadlo, staré, tak trochu art deco, nádherné.
Rozhodli jsme se pro to místo a hned první den, kdy jsme tam přijeli, jsme během odpoledne vše připravili a k večeru jsme už měli nastavený zvuk pro bicí a basu i kytaru. Udělali jsme si pauzu na jídlo a potom jsme řekli: 'OK, začneme nahrávat.' Tak jsme začali a Ritchie řekl: 'Mám nápad na riff' a zahrál ten slavný riff.
Po pár hodinách jsme ho dotáhli do podoby. Tohle bude sloka, tohle bude cokoliv — fakt jsme to sestavili. A když jsme začali nahrávat, byla asi jedna nebo dvě ráno, a ani jsme si neuvědomili, že naši technici drželi dveře, protože policie se snažila přijít a zabránit nám v nahrávání kvůli tomu, že jsme dělali hodně hluku.
Ve skutečnosti jsme nedělali tolik hluku, dělali jsme náš normální hluk, ale pro Montreux to bylo hodně hluku. Montreux je klidné místo, kam lidé chodí za odpočinkem, nebo aspoň to tak tehdy bylo; teď se město stává živějším. Takže jsme nakonec přestali nahrávat. Měli jsme hotový podklad a policie přišla a řekla, že to musíme zastavit, nebo něco podobného ve švýcarském jazyce. Existuje švýcarský jazyk? Myslím, že ne. To by bylo francouzsky. A tak jsme řekli: 'Musíme najít místo pro nahrávání někde jinde.'
To byl ve skutečnosti velký problém, protože žádné "jinde" nebylo. Je to malé město, a ve zoufalství jsme skončili v Grand Hotelu, který byl uzavřený během sezóny, opravdu prázdný prostor, a kolem nebylo nic, takže jsme mohli dělat trochu hluku, a tak jsme tam skončili."