METAL TOP 100 019/100 Metallica – …And Justice for All"
METAL TOP 100
019/100 Metallica – …And Justice for All"
Elektra 1988
Poté co po tragickém úmrtí Cliffa Burtona zaujal jeho pozici v kapele Jason Newsted, dokončila kapela roční turné k albu Master of Puppets a na podzim roku 1987 se na dlouhých 9 měsíců "zavřela" do studia One of One, aby se věnovala práci na další řadovce.
Do role producenta se postavil Mike Clink, jenž stál mimochodem za brutálním úspěchem prvotiny Guns´N´Roses "Apetite For Destruction". Dlouho však v roli nevydržel a záhy jej vystřídal Flemming Rassmussen, který s kapelou spolupracoval na předchozích dvou veleúspěšných albech. Jenže... Ani poté se situace neuklidnila. Kapela si procházela první krizí ega, takže jednou se přidávala ta stopa, pak ubírala jiná, šavle lítaly nahoru a dolů a nikdo pořádně netušil, jak tohle dopadne… Práce s Metallicou v té době holt nebylo nic pro slabší povahy. Byli tady však dva chlápci, zvukoví inženýři Steve Thompson a Michael Barbiero, kteří se vrhli do práce a zachránili, co se zachránit dalo. Naštěstí toho zachránili docela dost. Na albu se také objevila skladba To Live Is To Die, která byla posledním autorským počinem Cliffa Burtona.
Album kritizující soudní systém ve Spojených státechdostalo název "…And Justice for All" se dostalo na pulty prostřednictvím Elektra Records 6. září 1988, okamžitě vystřelilo na vrchol žebříčku Billboard 200 a bylo nominováno na cenu Grammy. Kapela ihned vyrazila na další turné, s názvem "Damaged Justice", které začalo 11. září 1988 v Budapešti a skončilo 7. října 1989 v São Paulu. Ke skladbě "One" byl v lednu 1989 natočen historicky první videoklip kapely, založený na fragmentech z filmu "A Johnny si vzal pušku".
P.S. Původ názvu desky můžeme hledat v posledních slovech americké přísahy vlajce: "I pledge all allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands, one nation, under God, individual, with liberty and justice for all. (Přísahám úplnou věrnost vlajce Spojených států amerických a republice, za niž vlaje, národu pod vládou Boží, nezávislému, se svobodou a spravedlností pro všechny).
Jason Newsted o albu ...And Justice for All...
"Tohle album bylo, bez ohledu na to, co bylo před ním, mnohem progresivnější. Po úspěchu Master bylo dost těžké tohle zopakovat, ale logicky se něco udělat muselo. Ale styl hraní na "Justice" nebyl nic zase až tako nového. Když se nad tím zamyslíš, vezmi si nejrychlejší písně Ride the Lightning a porovnej je s nejrychlejšími skladbami na Justice, uvidíš hodně podobného. Jamesovy rychlé písně, bez Cliffa, jsou na Ride i na Justice stejné, takže ty prvky tam už byly.
Co se týče nedostatku basy, Metallica v té době (když jsem nahrával svůj basový part,) neměla producenta. Nahrál jsem basu s druhým zvukařem sám, všechny písně za dva dny. Nastavil jsem si stejné vybavení, se kterým jsem nahrával Flotsam album a Garage Days, dal to do místnosti, postavil před to malý mikrofon, jak jsem to vždycky dělal, zapnul pás, hrál, a bylo to. Žádný počítač, žádné překrývání, jen jsem to hrál tak, jak jsem vždycky dělal.
Pak se producenti pletli sem a tam a nahráli zbytek alba. Nikdy jsem na tomhle albu, ani předtím neseděl s nějakým producentem a neměl někoho, kdo by řekl 'Tato frekvence je lepší, pojďme zkontrolovat tento tón basy, který reproduktor skříně zní lépe? Který mikrofon bychom měli použít? Měl bys tam nové struny, zkontroluj ladění' [smích]. Nic z toho. O tomhle jsem ve 23 letech neměl nejmenší ponětí; neměl jsem tušení, že to jsou věci, které musíte udělat, abyste nahráli dobré album. A co se týče hraní, zrcadlil jsem téměř všechno, co hrál James. Byl jsem tím klukem úplně ovlivněn ve všech aspektech svého života. Chtěl jsem být tak dobrý jako on a hrát všechno, co hrál, takže jsem to udělal. Myslím, že, vědět, co vím teď o inženýrství… Asi by vše bylo trochu jiné.
#headbangercz #metalheartradio #metaltop100 #HeavyMetal #HardRock #rockmusic #metalmusic #666fm #rockphotocz #metallica #andjusticeforall