METAL TOP 100 016/100 BLACK SABBATH – Heaven and Hell

10.11.2023

METAL TOP 100

016/100 BLACK SABBATH – Heaven and Hell

Warner -1980


Psal se rok 1979 a Black Sabbath místo toho, aby se připravovali na oslavy 10 let existence kapely, prakticky neexistovali. Ozzy se usilovně zabýval procesem sebezničení a dočasný odchod z kapely oznámil i Geezer Butler. Tony Iommi se proto vydal hledat nový hlas Sabbatů. Ve hře byli David Coverdale, Glenn Hughes i Robert Plant. Pro případ, že by se nevrátil ani Geezer, měl na jeho postu zaskočit klávesista Geoff Nichols, připadně by se angažoval ex Rainbow Craig Gruber.

Jak už to však nezřídka bývá, náhoda pomůže někdy naprosto nečekaným způsobem, a tak jednoho dne na sebe ve dveřích losangeleského klubu Rainbow Bar& Grill narazili Tony Iommi a Ronnie James Dio, který byl shodou okolností zrovna bez angažmá.

Fénix vstal z popela. Po pobytu ve floridském Criteria Sound studiu dodali Sabbati, mnohými již odepsaní v rockovém šrotu, do světa 18. dubna 1980 prostřednictvím Warner Bros album jako řemen. Nemalou zásluhu na jeho úspěchu měl také producent Martin Birch. Ano, ten Martin Birch, jenž byl pak dlouhá léta spolutvůrcem úspěchu Iron Maiden a stál prakticky u všech zásadních úspěchů Železné panny.

Nekonečná Iommiho sóla v kombinaci s neuvěřitelným hlasovým projevem Dia, který řádil jak urvaný, album prakticky bez kouska vaty a perfektně zapadající rytmika Billa Warda a navrátilce Geezera Buttlera stvořily album, které poslalo Sabbaty namísto do plamenů pekelných přímo k nebeským výšinám. 

Ku škodě všech, tato idylka neměla dlouhého trvání. Ale to je už úplně jiný příběh.

P.S. Obraz z kouřícími ženskými anděly, mastícími karty, od malíře Lynn Curlee původně vůbec nebyl zamýšlen jako obálka této desky. Původní plán obalu vydavatelství Warner Bros nevyšel, proto jeho manažeři kontaktovali Lynn Curlee, jenž jim již v minulosti (1976) pomohl s obalem k desce Blue Oyster Cult "Agents of Fortune", zda nemá nějaký další obraz, který by se dal jako obal alba použít…

Ronnie James Dio o albu "Heaven and Hell":

"Tohle je mé oblíbené album z mé minulosti. A nejde jen o hudbu, ale o všechno, co s tím souviselo. Víte, důvod, proč bylo vytvořeno, jak obtížné to bylo udělat, čas, který to zabralo, lidé zapojení do procesu vzniku, změny, které proběhly během tvorby... To všechno udělalo toto album jiným.

Bylo to album, které spustilo novou epochu hard rockové hudby a jsem za to velmi hrdý. Kluci měli pár riffů a věcí, které udělali, ještě když zkoušeli s Ozzym. Mělo to být jejich desáté výročí. Měli studio v domě, ve kterém žili; něco tam nahráli. Když jsem je poprvé fyzicky potkal - Geezer, Bill a Tony - řekli: 'Jsme v naší zkušebně. Chceš si poslechnout tu věc, na které pracujeme?' Tak mi něco pustili, a Tony řekl: 'Myslíš, že s tím můžeš něco udělat?' Řekl jsem: 'Dejte mi pár minut, uvidím, co dokážu.' Během 15 nebo 20 minut jsem s nimi napsal 'Children of the Sea'. Myslím, že Tony měl ještě jiný riff, na kterém pracovali; už si nepamatuji, co z toho vyšlo. 

Potom odešel Geezer, a zůstali jsme jen Tony, já a Bill. S Tonym jsme začali psát všechno ostatní. Geezer se vrátil jenom na čas to album hrát. V tu chvíli bylo vše napsáno s výjimkou 'Neon Knights'. 

Měli jsme všechny skladby, které měly být na albu 'Heaven and Hell', s výjimkou 'Neon Knights'. Co se stalo, bylo to, že se Geezer vrátil, a potřebovali jsme ještě jednu píseň. Tu jsme díky němu napsali později při pobytu ve Francii. Celkově vzato byl prakticky všechen materiál nový. 

Toto album bylo skutečně úspěšné i z jiného důvodu jen než proto, že bylo dobré! Všichni zvukoví technici ho totiž začali hrát během přestávek na koncertech. Lidé se ptali: 'Co to je?' 'To jsou noví Black Sabbath!' Všichni pak šli a koupili si ho, a dostali ho až na vrcholky hitparád a prodejnosti."

#headbangercz #metalheartradio #metaltop100 #HeavyMetal #HardRock #rockmusic #metalmusic #666fm #rockphotocz #dio #blacksabbath #heavenandhell 

Vytvořte si webové stránky zdarma!